måndag 3 september 2012

Källkritik+Debatt!

Info till Lektionen tisdagen 4/9:

Nu är det dags för er att bli källkritiska på riktigt!

Ni har delats in i fyra grupper.

Grupp A som är för djurförsök kommer att debattera mot Grupp B som är emot djurförsök.

Grupp C som är för abort kommer sedan att debattera mot Grupp D som är emot abort.

Notera att detta är främst en övning i källkritik och det är därför viktigt att ni håller er till följande regler om det hela ska fungera:



Grupp A & Grupp B som debatterar om djurförsök får endast använda sig av följande två länkar:

Djurensrätt (här ingår även länkarna längst ner på Djurens Rätts sida)

AstraZenece (här ingår de sex underrubrikerna till "djurförsök & läkemedel" i vänsterspalten)

Tänk nu på att det handlar främst om att kunna vara källkritiks mot den andra gruppens källa.



Grupp C & Grupp D som debatterar om abort får endast använda sig av följande tre länkar:

RFSU (här ingår alla delar av RFSUs hemsida som har med abort att göra)

Ja till livet (här ingår hela sidan)

Abort 1177 (här ingår endast huvudsidan)



OBS:
Ni ska använda er av argument som är tagna från länkarna ni fått och kunna hänvisa till dessa sidor när ni debatterar. Motargumenten ska huvudsakligen handla om att ni kritiserar varandras källor genom att ni tagit reda på följande:

1. Vem har skrivit texten? (Försök att hitta information om författaren)
2. Vem står bakom webbplatsen? (Försök att hitta information om de som står bakom webbplatsen)
3. Hur trovärdig är avsändaren?
4. I vilket syfte har texten publicerats? (Vad finns det för avsikter med materialet?)
5. Är avsikterna med texten tydliga eller är budskapet dolt?
6. Är texten trovärdig? (Finns det tillräckligt med fakta kopplat till de argument som tas upp?)
7. Hittar ni några exempel där de försöker presentera åsikter som fakta?


Debatten kommer att ha en tydlig struktur:
1. Varje grupp först får en minut att presentera sina argument för sin sak.
2. Sedan kommer varje grupp få två minut att lägga fram argument till varför den andra gruppen och deras källa/källor inte är trovärdig.
3. Avslutningsvis kommer varje grupp få en minut på sig att försvara sin/sina källor och argument.


Förberedelse är A och O!

2 kommentarer: