torsdag 27 september 2012

Provdatum i Samhällskunskap

Efter att jag sammanställde era röster blev det 8 mot 8.

Jag förstår att många är frustrerade och jag förstår både de som vill ha provet v42 för att slippa ha det dagen innan matteprovet och de som vill ha det v43 så att vi har mer tid att repetera och befästa det svåra momenten som vi kommer gå igenom v41.

Det finns några elever som dessutom har praktik v42 vilket försvårar situationen ytterligare.

Att ha två prov efter varandra under en vecka kan kännas tungt men samtidigt ska ni på gymnasiet vara förberedda på att det under en och samma vecka kan bli tre prov (eller fler). Situationen är absolut något som är rimligt att klara om man planerar sina studier och börjar studera i tid.

Det är några få som var borta från lektionen idag och därmed inte fick chansen att rösta. Ni har möjligheten att maila in till mig om ni vill ha provet v42 eller v43. Jag kommer låta majoritetens beslut gälla i denna frågan och göra vad jag kan föra att lösa situationen till det bättre. Vad jag förväntar mig av er är att ni accepterar majoritetens beslut på ett respektfullt sätt.

PROVET:
Kapitlet Samhällets ekonomi (sid308-342) och Ekonomisk politik (sid344-387) som ni haft prov på i förra kursen ligger till grund för detta prov. Det ni behöver kunna utöver att repetera dessa kapitel är att fundera kring teorierna och modellernas styrkor och svagheter (se instuderingsfrågorna!) samt kunna dra kopplingar mellan teorierna och samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar